База знань

Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні. 2020 рік

#омбудсман #РЦП #ЗМН #адвокація

Повна версія доповіді тут. Далі надаємо витяги, що стосуються ЛГБТІ-спільноти:


Розділ 1: Особисті права і свободи


1.2.4. Додержання принципу недискримінації за ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності

У 2020 році до Уповноваженого надійшло 11 повідомлень щодо порушення рівності прав і свобод представників ЛГБТІ-спільноти. Крім того, під час моніторингу ЗМІ та соціальних мереж виявлено 14 випадків дискримінації за ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності. Аналіз повідомлень громадян та інформації, розміщеної у ЗМІ, засвідчує, що і надалі порушуються права і свободи представників ЛГБТІ-спільноти, зокрема право на захист від дискримінаційних дій, неналежне розслідування злочинів на ґрунті нетерпимості за ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності, захист майнових та немайнових прав через неможливість укладення цивільного партнерства. 

Приклад: Під час моніторингу ЗМІ у червні 2020 року Уповноваженим виявлено випадок використання мови ворожнечі та підбурювання до дискримінації за ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності телеканалом «КРТ»1 . Уповноваженим скеровано листа до Національної ради з питань телебачення і радіомовлення з пропозицією вжити заходів для запобігання поширенню в ЗМІ матеріалів, які спрямовані на розпалювання ворожнечі та сприяють стигматизації та дискримінації за будь-якими ознаками. Національна рада з питань телебачення і радіомовлення за результатами розгляду листа Уповноваженого провела перевірку телеканалу і 20.08.2020 ухвалила рішення про відмову продовження строку дії ліцензії на мовлення телеканалу «КРТ».

Під час моніторингу ЗМІ Уповноваженим було зафіксовано випадки поширення мови ворожнечі стосовно ЛГБТІ-спільноти посадовими особами та політиками.

Приклад: У травні 2020 року виявлено допис у соціальних мережах Уповноваженого Президента України з прав дитини, в якому він в один ряд поставив одностатеві родини та ґвалтівників. Уповноваженим було внесено подання до Уповноваженого Президента України з прав дитини з вимогою публічного вибачення та неухильного додержання ним у подальшому норм антидискримінаційного законодавства. У відповідь на подання Уповноваженим Президента України з прав дитини було поінформовано, що в своєму дописі він заклав дещо інший зміст. Також повідомлення про дискримінаційні висловлювання цією публічною особою було направлено Президенту України. 

Приклад: У червні 2020 року було виявлено поширений у ЗМІ допис народного депутата України К., який містив дискримінаційні висловлювання стосовно представників ЛГБТІ-спільноти, а саме заклики до вчинення насильницьких дій. Уповноважений звернулася до Голови Комітету Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи з рекомендацією розглянути цей випадок на засіданні Комітету та вжити заходів щодо недопущення подібної ситуації в подальшому. Проте про результати розгляду цього звернення Уповноваженого не було повідомлено.

Зменшенню кількості випадків поширень мови ворожнечі та вчинення дії, спрямованих на дискримінацію представників ЛГБТІ-спільноти, сприятиме запровадження відповідальності за такі дії, зокрема у вигляді адміністративного покарання. Уповноваженим у Щорічній доповіді про стан додержання прав і свобод людини і громадянина в Україні за 2019 рік було рекомендовано Верховній Раді України прискорити розгляд та прийняття законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу)» (реєстр. № 0931 від 29.08.2019), завданням якого є запровадження адміністративної відповідальності до осіб, які поширюють мову ворожнечі. Проте протягом 2020 року його так і не було прийнято Верховною Радою України у другому читанні та в цілому.

У Щорічній доповіді про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні за 2019 рік Уповноваженим було рекомендовано Кабінету Міністрів розробити законопроєкт про легалізацію в Україні зареєстрованого цивільного партнерства для різностатевих і одностатевих пар. Зазначена рекомендація не була виконана і в умовах пандемії COVID-19 дискримінація одностатевих пар ще більше поглибилася. Такі особи були позбавлені права на відвідування свого партнера у медичних закладах, доступу до інформації про його стан здоров’я тощо.

У ході моніторингу законодавства Уповноваженим виявлено дискримінаційні положення щодо ЛГБТІ-осіб в медичній сфері, що полягають в обмеженні їх можливості стати донорами крові. Зокрема, наказом МОЗ від 01 серпня 2005 року № 385 «Про інфекційну безпеку донорської крові та її компонентів» встановлено, що донорами не можуть стати особи, які мають гомосексуальні стосунки , хоча така ознака не характеризує стан здоров’я донора як небезпечний.


РЕКОМЕНДАЦІЇ

Верховній Раді України: прискорити розгляд та прийняття проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу)» (реєстр. № 0931 від 29.08.2019).

Кабінету Міністрів України: розробити та подати на розгляд Верховної Ради України законопроєкти про: легалізацію в Україні зареєстрованого цивільного партнерства для різностатевих і одностатевих пар з урахуванням майнових і немайнових прав, зокрема, володіння та наслідування майна, утримання одного партнера іншим у разі непрацездатності, конституційного права несвідчення проти свого партнера; внесення змін до Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» щодо доповнення визначення терміна «дискримінація» ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності.

Міністерству охорони здоров’я України: внести зміни до додатку 3 Порядку медичного обстеження донорів крові та (або) її компонентів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01 серпня 2005 року № 385 «Про інфекційну безпеку донорської крові та її компонентів» в частині вилучення норми щодо обмеження осіб, які мають гомосексуальні стосунки, в праві бути донором.

Національній поліції України: забезпечувати належне виконання положень Закону України «Про Національну поліцію», зокрема, всебічно, повно і неупереджено досліджувати мотив нетерпимості за ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності під час розслідування правопорушень та у разі наявності відповідного мотиву, здійснювати кваліфікацію правопорушень за статтею 161 Кримінального кодексу України.